Det har gått tre og et halvt år siden sameiet fikk nabovarsel om bygging av Østre Parkdrag, som skal gå bak blokka vår. Byggingen har dratt ut i tid, blant annet på grunn av noen juridiske hindre som måtte løses først. Nå har vi på kort varsel fått beskjed om at arbeidet starter allerede mandag 13. oktober 2024.
Styret har i dag hatt befaring med dem som skal gjøre arbeidet, og fått opplysninger om planene. Bekken som renner på andre siden av Stålverksveien vil bli åpnet også bak blokka vår. Flere av de høye trærne skal bevares.
Byggingen vil medføre visse ulemper for beboere som har leilighet bak blokka, særlig i form av tidvis støyende arbeider. Arbeidet skal pågå innenfor tidsrommet 0700-1900, og er planlagt å være ferdig i januar 2025.
Området bak blokka vil bli fysisk avstengt i anleggsperioden. Stålverksveien vil bli delvis stengt i perioder.
Vi ser frem til at parkdraget endelig blir ferdig!
Her kan du lese om nabovarselet som ble sendt ut i 2021:
Det er i dag sendt ut informasjon om etablering av ladeanlegg i garasjen til alle garasjeplasseiere.
Siden dette kan ha interesse også for andre beboere, legger vi informasjonen her også:
Ny ladeinfrastruktur i garasjen i løpet av november 2024 – eiere må betale og eventuelt bestille innen 20. oktober Ny infrastruktur for lading av elbil vil bli etablert i første halvdel av november 2024. Dette innebærer endringer for alle eiere av parkeringsplasser. Byggingen av nytt anlegg vil koste kr. 3.700,- for hver parkeringsplass. I tillegg kommer kostnader for ny lader. De som vil ha ny lader må bestille denne innen 20. oktober 2024. Ny lader montert i forbindelse med etableringen vil koste kr. 13.775,-. De som vil ha lader må betale dette selv.
Dagens anlegg for lading av elbil skal skiftes ut og erstattes med en helhetlig løsning med lastbalansering. Dette innebærer at alle parkeringsplassene vil bli klargjort for lading av elbil, selv om det ikke settes opp ny ladestasjon nå.
Oppstart vil bli i uke 45/46, det vil si i første halvdel av november.
Pris Sameiet har fått lovnad om offentlig tilskudd til prosjektet på 50 %. Resten betales av eier av hver parkeringsplass, og summen blir kr. 3.700,- per parkeringsplass.
Faktura med betalingsfrist 20.10.2024 sendes fra vår forretningsfører OBOS til eier. Vi ber om at fakturaen betales innen fristen, så vi slipper purringer.
Bestilling av ladestasjon Det tilbys bare ladestasjoner av typen DEFA Power. Andre ladestasjoner kan ikke brukes i det nye anlegget. Ved bestilling innen 20. oktober 2024 er prisen kr. 13.775,- inkl. mva. (Ved etterbestilling vil prisen bli kr. 15.025,- inkl. mva.)
Ladestasjonen bestilles via styret, men det opprettes direkte kundeforhold mellom eier av parkeringsplass og Torshov Elektro, som sørger for fakturering og montering. Enkelte eldre biler vil i tillegg måtte ha en mellomkobling, for å passe til det nye anlegget. Dette gjelder f.eks. eldre utgaver av Nissan Leaf. På alle nyere elbiler er type2-kontakt standard.
Fakturering av forbruk Løpende fakturering/betaling for strømforbruk skjer gjennom selskapet Movel, og hver eier betaler for eget forbruk. Styrets innkreving av kr. 400,- per måned for lading vil bli avsluttet når anlegget er oppe og går. Se helt nederst for nærmere informasjon om Movel.
Flytting av biler i anleggsperioden Under installasjonen av ladeanlegget må biler og motorsykler flyttes. Dette vil bli gjort etappevis for at ulempene skal bli minst mulig. Det kan hende at parkeringsplassen vil bli utilgjengelig i 1-2 dager. Det kan også gå noen dager før de som har lader i dag kan lade på parkeringsplassen sin igjen.
Dette vil vi informere nærmere om når fremdriftsplanen er klar i siste halvdel av oktober.
Eksisterende ladere Eksisterende ladere vil ikke kunne benyttes i det nye anlegget. Torshov Elektro vil ta disse ned, men siden disse eies av eier av den aktuelle parkeringsplass, vil de bli returnert til respektiv eier. Det er 22 eksisterende ladere per i dag i anlegget.
Vi ber om forståelse for at arbeidene kan medføre noen ulemper og minner om fristene:
For hver garasjeplass må det innbetales kr. 3.700,- innen 20/10.24. Faktura vil komme fra OBOS
Oppgi nummer på parkeringsplassen som skal ha ladestasjonen
Oppgi seksjonsnummer til leiligheten du eier (dette står på Vibbo, postkassen og husleiefakturaen)
Gi beskjed om det er montert lader på parkeringsplassen i dag. Denne vil bli demontert av Torshov Elektro, overlevert til styret, som gir den tilbake til eier
Vi viser også til informasjon utsendt 26. juni 2024, som gjengis nedenfor.
Vennlig hilsen
styret
Juni 2024: INFORMASJON OM LADEPLASS FOR ELBIL 2024
Ny infrastruktur for elbillading i garasjen – informasjon til eiere av garasjeplass
Vi viser til tidligere utsendt informasjon 27.03.24 om etablering av infrastrukturanlegg i den private garasjen. Som informert om, er det siden 2022 arbeidet med planer for nytt helhetlig ladeanlegg for elbillading i sameiets garasje.
Kommunen har utvidet muligheten til å få støtte til tiltaket, og vi har fått tilsagn om inntil 50 % støtte til selve ladeanlegget. (Det gis ikke støtte til de enkelte laderne.)
Status:
Det er vedtatt at det skal etableres lastbalansert infrastrukturanlegg for lading av elbil i den indre garasjen
Kommunen har gitt tilsagn om tilskudd på inntil 50 % av kostnadene til anlegget
Utgiftene deles likt på dem som har parkeringsplass, cirka kr. 3.500,- per plass. Endelig beløp blir klart først til høsten.
Torshov Elektro er valgt som leverandør
Iverksettelse: Høsten 2024, nærmere bestemt oktober
Det vil bli etablert rutiner for strømavregning etter forbruk på den enkelte parkeringsplass, og dagens ordning om innbetaling av kr. 400,-/mnd vil forsvinne
De som allerede har lader vil måtte erstatte denne med DEFA Power-lader. Denne vil koste ca kr. 14.000,- ferdig installert
Mens arbeidet pågår vil biler måtte flyttes i korte perioder. Dette vil eiere få nærmere beskjed om.
Bakgrunn I 2022 ble det utredet et grunnlag, og dette ble det arbeidet videre med i 2023. Saken var tema på årsmøtet 23. mars 2023, hvor det ble vedtatt at styret skulle sørge for at det ble arbeidet videre med saken, og senere fremlegge et konkret forslag for et ekstraordinært årsmøte. I denne forbindelse ble det opprettet en arbeidsgruppe som høsten 2024 la frem for styret et konkret forslag til infrastruktursystem med lastbalansering.
For å sikre at den tilgjengelige strømkapasiteten blir fordelt jevnt på alle som lader, må anlegget ha strømstyring (lastbalansering). Dette sikrer at det er nok strøm til at alle kan lade i fremtiden, ettersom kapasiteten er i ferd med å bli sprengt. Et nytt ladesystem vil også sikre at eier bare betaler for forbrukt strøm, og ikke et fast beløp, som i dag.
Styret fikk gjort en juridisk vurdering av hvem som er part i saken, hvordan utgiftsfordeling skal gjøres, og hvordan avstemming eventuelt skulle gjøres rent juridisk mellom dem som eier garasjeplass og de øvrige sameierne. Svaret fra juridisk avdeling i OBOS var at det er styret som har kompetanse til å vedta dette, og at saken derfor ikke skal behandles på et årsmøte.
Grunnen er at så lenge det bare er infrastrukturen til garasjen som oppgraderes, så skal kostnadene fordeles bare mellom dem som eier de 75 garasjeplassene. Dermed ligger dette utenfor årsmøtets myndighet å bestemme.
Dette betyr at kostnadene til elbilanlegget vil bli fordelt på alle eiere av parkeringsplassene med 1/75-del for hver plass. OBOS vil kreve inn beløpet i takt med forfallsdatoer for innbetaling til installatør. Vi ser for oss at dette vil fordele seg på to eller tre innbetalinger.
En oppgradering av anlegget vil innebære at de som allerede har lader i garasjen, vil måtte erstatte denne med en ny. Enkelte eldre biler vil i tillegg måtte ha en mellomkobling, for å passe til det nye anlegget.
Vi kommer tilbake med nærmere informasjon etter sommeren
Dugnaden 10. september 2024 må dessverre avlyses siden det er meldt store mengder regn.
Vi vil finne en ny dato for dugnaden.
OBS! Det blir fremdeles mulig å kaste både blandet og elektrisk avfall mellom kl 1730 og 1900, så benytt anledningen til å kaste det du ikke skal ha lenger.
Sett av et par timer til dugnad for store og små tirsdag 10.sep kl. 17.30-19.00!
Det blir også mulighet til å kvitte seg med ting fra boder og leiligheter. Vi har bestilt «container» for både blandet og elektrisk avfall som er på plass i Teglverkskroken. Det er mulig å kaste fram til kl 19.00.
(Husk at alt restavfall må pakkes i blanke søppelsekker, sorte sekker ikke lov. Trenger du blanke sekker er det mulig å få på styrerommet)
Styret stiller med litt snacks til dugnadsgjengen!
Vi gjentar suksessen med «gis bort»-område der man kan sette fra seg fullt brukbare gjenstander som andre kan få glede av.
BONING AV GULVENE I -1 B ONSDAG 4. SEPTEMBER kl 9-16
Gulvene i fellesarealet i -1 B må bones etter vannlekkasjen i vinter. Boningen gjennomføres på dagtid, og vi ber om forståelse og samarbeid for å få gjort dette på en god måte.
Heisen i -1 B og døren fra B ut til gården kan ikke brukes mellom kl. 09.00-16.00
Vi ønsker så lite bruk av korridoren som mulig, og ber om at dere vurderer om dere kan bruke utgangen mot markterrasse der det er mulig. Gjenstander i korridoren som dørmatter, barnevogner el må fjernes.
THE FLOOR COVERING IN -1 B NEEDS POLISHING WEDNESDAY 4.SEP
It is necessary to polish the floor covering in the common areas after a water leakage last winter. The polishing takes place during day time between 9 and 16, and we ask for your understanding and cooperation.
The elevator to -1 B and the door from B to the yard will be out of use between 0900 og 1600 hrs.
We seek to limit all kinds of traffic in the corridors, and ask you to consider if it is possible to use the entrance from your flat to the yard. Belongings like door mats and prams/buggies should be kept out of the corridor.
Det har vært flere henvendelser fra eiere som skal selge, som har fått avvik fra takstmann fordi han/hun antar at det er TEK-10 som er benyttet ved prosjektering.
Gladengveien 15 er prosjektert etter teknisk forskrift TEK97, tredje utgave. Dette, til tross for at det er bygget i 2011-2012. Bygget var under planlegging i en årrekke før det ble bygget, og det var lagt ut for salg allerede i januar 2008, for så å bli trukket fra markedet da finanskrisen slo inn. Først fire år etter var det ferdig.
Derfor er det prosjektert etter TEK-97, tredje utgave. Dette innebærer at bygget har avtrekksventilasjon, og at det er fem cm mindre isolasjon i vegger enn om TEK 10 hadde vært benyttet i prosjekteringen. Bygget er tilkoblet fjernvarme, så på dette feltet er TEK10-standarden benyttet.
Dette betyr at det for eksempel ikke var krav om komfyrvakt da bygget ble prosjektert. Dette kan være nyttig å opplyse ev takstmann om ved salg av leiligheter i bygget.
Vi minner om at det er forbudt å røyke på takterrassen, og i andre fellesarealer.
Det skjer stadig at folk på takterrassen røyker. Dette er ikke lov.
Årsaken er at mange ikke klarer å la være å kaste brennende sneiper over kanten, og disse lander hos naboen under. Flere naboer har opplevd å få brannskader på hageputer og møbler.
Derfor har styret innført røykeforbud i alle fellesarealer, inkludert takterrassen. Vi ber om at dette respekteres!
Det vil bli utført arbeid på vannanlegget i bygningen førstkommende tirsdag 4.juni mellom klokken 0800 og 12.00.
Det skal byttes varmeveksler. Derfor vil det ikke være noe vann i dette tidsrommet, verken varmt eller kaldt vann.
Pass på å ikke ha vaskemaskin eller oppvaskmaskin på i dette tidsrommet. Samt at vi anbefaler å tappe litt vann på forhånd slik at du har til drikke/matlaging.