VEL MØTT TIL VÅRDUGNAD TIRSDAG 6. MAI 2025 KL. 1730-1900

Bli med på dugnad tirsdag

6. mai kl. 1730 til 1900!

Benytt anledningen til å treffe gode naboer, og til å gjøre det fint og hyggelig rundt oss.

Vi vil også denne gangen leie bil til å få kjørt bort ting som skal kastes.

Bilen kommer kl. 1830, så det som skal kastes må være båret ut til området nedenfor søppelbrønnene i A-oppgangen i god tid før det. 

Vi vil også merke opp et «gis bort»-område i bakgården der man kan sette fra seg brukbare ting som andre kan få glede av.

Velkommen!

Garasjevask mandag 28. april 2025 kl. 0800-1600

Den indre garasjen skal vaskes mandag 28. april mellom kl. 0800 og 1600.

Viktig: Alle biler må fjernes i dette tidsrommet. (Dette gjelder bare den innerste/ private delen av garasjen der mange beboere har egne plasser.)

Den ytre garasjen kan benyttes mot betaling (se betalingsinformasjon i garasjen).

Merk at eiere av parkeringsplasser hvor biler ikke er flyttet, vil bli belastet kr. 1.000,-.

Vi anbefaler også å flytte sykler mens garasjen vaskes. Disse kan flyttes til sykkelrom (fellesboder på garasjeplan ved A- eller C-oppgangen) eller til sykkelstativ ute.

English:

There will be a garage cleaning on Monday, April 28th 2025 between 08:00 and 16:00 hrs.

It is very important that all cars and MCs are moved from the private garage during this period. You can use the Europark garage for a fee.

Owners of parking spaces where the car is not removed, will be charged 1.000,- NOK.

We also recommend moving bikes while the garage is being cleaned. Bikes can be placed in the bicycle rooms or bicycle racks outside.

Hilsen styret

Vannet må stenges 9. april 2025 kl. 0900-1530

Det vil bli utført arbeid på vannanlegget i bygningen onsdag 9. april 2025 mellom klokken 0900 og 1530.

Vannet vil være helt stengt i denne perioden, og det vil ikke være tappevann tilgjengelig i bygget.

Pass på å ikke ha vaskemaskin eller oppvaskmaskin på i dette tidsrommet. 

Hilsen styret

Fjernvarmeavregning for 2024 er klar

Avregningen finner du ved å logge inn på din bruker på www.istaonline.no 

Avregningen er tilgjengelig på hver enkelt sameiers bruker hos Ista. Her kan du selv følge med på forbruk av både varmtvann og varme. Man kan også se om man har penger til gode eller om man må etterbetale for 2024.

Gå inn på din bruker på http://www.istaonline.no for nærmere opplysninger.  Skulle du ikke ha innloggingsinformasjon; ta kontakt med Ista for å få dette. Styret har ikke disse opplysningene. (Anleggsnummeret for hele sameiet er 200264.)

For dem som skylder penger, vil avregning skje over fakturaen for felleskostnader. Dette vil skje på fakturaen for mai 2025. For dem som skylder mer enn kr. 4.000,- vil beløpet bli delt opp, og innbetaling vil skje over to husleiefakturaer (mai og juni).

Strømstøtten for 2024 er innberegnet.

Tilbakebetaling til dem som har penger til gode vil også skje over husleiefaktura for mai. For dem som skal ha tilbakebetalt mer enn husleiefakturaene, vil OBOS lage egen utbetaling.

OBS! Endringer for 2025

Fra 1. juli 2025 vil avregning av fjernvarme (vann og radiatorvarme) skje månedlig over husleiefakturaen. Ordningen med akontobeløp over husleiefakturaen vil samtidig forsvinne.

For 1. halvår 2025 vil det bli gjort en egen avregning til sommeren.

Store forskjeller fra leilighet til leilighet:

Det kan være penger å spare på å være bevisst på beboernes oppvarmingsvaner og vannforbruk. For eksempel er det ikke alle som vet at radiatorene har frostvakt for å hindre at vannrørene fryser. Dette betyr at hvis man har vinduet åpent i den kalde årstiden med ovnen under vinduet helt av, vil ovnen komme på automatisk når det blir kaldt nok i rommet.

Styret

Vil du bli med i styret?

Det blir holdt årsmøte i begynnelsen av april 2025, og i den anledning ser vi etter nye medlemmer i styret.

Styret skal ivareta beboernes felles interesser ved å gjennomføre vedtakene gjort av årsmøtet, forvalte bygningsmassen og eiendommens verdier. Styret skal også bidra til å skape et godt bomiljø.

For oss er det viktig å ha god dialog med beboerne. Vi har en mailvaktordning som rullerer, hvor vi løpende svarer på henvendelser. Det er derfor viktig at du kan inngå i denne ordningen.

Vi ser etter deg som er positiv, samarbeidsvillig og imøtekommende, og som er interessert i å gjøre en innsats for fellesskapet.

Styret honoreres med det beløp som bestemmes av årsmøtet.

Som styremedlem får du

✓ kunnskap om bomiljø

✓ erfaring i styrearbeid

✓ en morsom og ansvarsfull «hobby»

Hvis du er interessert og/eller ønsker mer informasjon, ta kontakt med oss på glaenga@outlook.com.

Bytte av vannmålere i leilighetene

Det må byttes vannmålere i leilighetene, da de som er der nå er over 12 år gamle.
Samtidig bytter vi leverandør av fjernvarmeavlesning fra Ista til Ecoguard.

Fra sommeren vil det bli månedlig avregning av forbruk av varmtvann og varme, og ikke ved akontoinnbetaling og årlig avregning, som nå.

Vannmålerne vil bli fakturert den enkelte seksjonseier, og dette vil koste cirka kr. 4.000,- per leilighet. Dette vil bli innkrevd til sommeren 2025.

Denne informasjonen blir også sendt fra OBOS til hver eier på oppgitt epostadresse.

Nærmere om byttet

Eksisterende vannmålere er fra bygget var nytt i 2012. De blir nå erstattet med nye målere med innebygget fjernavlesning.

Firmaet EcoGuard vil i nær fremtid sende dere informasjon om den dagen de har planlagt at byttet skal skje i akkurat din leilighet. Arbeidet skal skje mellom 10. februar og 4. mars 2025, og installatørene vil begynne i A-oppgangen.

Selve byttet av målere tar cirka 1 ½ time. Den dagen byttet skal skje i din leilighet må det være noen som kan slippe dem inn mellom kl. 0800 og 1600, siden EcoGuard ikke kan si nøyaktig når de kommer til deg.

Det er av største viktighet at dere sørger for at EcoGuard kommer inn i leiligheten på det tidspunktet de har foreslått.

Du må også rydde plass slik at det er fri tilgang til begge vannmålerne – både måleren av varmtvann som står i taket på badet, og den som står i fordelerskapet til fjernvarmen.

Hvis det ikke er noen hjemme på oppsatt tidspunkt, vil eier måtte betale for at EcoGuard må komme tilbake på et senere tidspunkt. Dette beløpet er kr 2.000,- inkl. mva.

Nærmere om fjernvarmeavlesning fremover

Til nå har vi hatt årlig avregning av varme- og varmtvannsforbruk, og faktureringen skjer opptil 1 ½ år etter forbruket. Vi betaler i dag et forskuddsbeløp (akonto) over husleiefakturaen, og dette avregnes først året etter. Dette er uhensiktsmessig på mange måter, og fra 1. juli 2025 går vi over til en månedlig avregning over husleien. Akontobeløpet vil samtidig bortfalle.

Dette gjør det mye lettere for hver eier å følge med på eget forbruk, og også å innkreve eksakt månedsbeløp av leietaker, der dette er aktuelt.

Avregning for første halvår vil skje i juli 2025, og deretter går vi over på den nye løsningen med månedlig avregning.

Det vil heller ikke i fremtiden være nødvendig å avlese manuelt hvis man har et eierskifte. Det gjøres automatisk, slik som i dag.

Nærmere om betaling av målerne

Målerbyttet koster cirka kr. 4.000,- per leilighet, og dette betales av den enkelte seksjonseier. Vi vil sørge for at beløpet faktureres til sommeren, og da vil beløpet kunne bli fordelt over flere måneder. Vi kommer tilbake med informasjon om dette.

Styret er klar over ulempene med å måtte bindes opp en hel dag for å slippe håndverkere inn i leiligheten. Men, dette er helt nødvendig for å få gjort jobben, og vi ber om at alle medvirker til at prosjektet går så smidig som mulig.

NB! Hvis du leier ut leiligheten din må du informere/ instruere leietaker om

  • Dato din leilighet er satt opp på listen fra EcoGuard
  • At det er nødvendig å gi tilgang til leiligheten
  • Krav om fri tilgang til skap hvor målerne står

Hilsen styret

 

Lukk ytterdørene i snøværet / Close the outer doors in the snowy weather

Vi ber innstendig om at alle sørger for at dørene lukkes ordentlig når dere går inn og ut av bygget.

Hvis ikke, danner det seg is under døren, og den blir stående åpen.

Vi ønsker ikke uvedkommende inn i bygget, så vi ber alle om å bidra til god sikkerhet.

**********************************************************

We urge everyone to ensure that the doors are properly closed when entering and exiting the building.

If not, ice forms under the doors and they will stay open.

We do not want unauthorized people in the building, so we ask everyone to contribute to everyone’s safety.

Juletrær hentes tirsdag 7. januar 2025 kl. 1200

Renovasjonsetaten samler også i år inn juletrær, og kommer til krysset Gladengveien/ Stålverkskroken tirsdag 7. januar 2025 kl. 12.00. 

Ta med deg ditt pensjonerte juletre og bli kvitt det på en enkel måte.
Oslo kommune sørger for at juletreet blir til jord.

NB! Merk at hentestedet er i krysset Gladengveien/Stålverkskroken over gaten, og ikke på vår side av Gladengveien. Se bildet nedenfor.

NB! Det er ikke lov å sette fra seg juletreet ved avfallsdunkene hos oss!
Renovasjonsetaten tar dem ikke med seg, og vi må betale for bortkjøring selv.

Du kan lese mer om dette på Oslo kommune sine sider: https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/nar-hentes-avfallet/henting-av-juletrar/

Styret

Ingen fyrverkeri tillatt / No fireworks allowed

Vi minner om at det er forbudt med alle typer fyrverkeri på balkonger, takterrassen og øvrige fellesarealer!

Vi ønsker alle beboere en hyggelig nyttårsfeiring, og takker for året som er gått.

Please note that no fireworks are allowed in Gla’enga. We wish everyone a nice New Year’s Eve!

Vennlig hilsen styret