Porttelefoner i B-oppgangen

Det har vært flere mislykkede forsøk på å feilsøke anlegget for å finne feilen med porttelefonien i B-oppgangen. Nå vil styret se på alternative løsninger.

Det viser seg at porttelefonanlegget er seriekoblet, hvilket vil si at et ledningsbrudd, eller en kortslutning i et apparat, kan slå ut alle porttelefonene på samme serie. Det behøver altså ikke å være selve apparatet i leiligheten som har gitt seg.

Opplegget fra utbyggers side er veldig rotete, og tilnærmet umulig å finne ut av. Det har vært to firmaer inne i bildet, hvorav ett av dem faktisk er firmaet som installerte anlegget i 2012.

Det hjalp heller ikke på feilsøkingen at enkelte eiere valgte å ikke åpne døren når elektrikerne kom. Uten tilgang kan feilsøking videre oppover i etasjene dermed være nytteløs, siden feilen kan ligge i en av de leilighetene det ikke ble gitt tilgang til.

Feilsøkingen ville nå måtte fortsette i A-oppgangen, uten noen garanti for å finne feilen da heller.

Vi har også oppfattet misnøye med at beboere enten måtte gi tilgang via nøkkel, eller ved gjentatte anledninger være hjemme i forbindelse med feilsøkingen.

Vi har stor forståelse for at dette har vært frustrerende for dere som bor i leilighetene. Vi deler frustrasjonen over at det åpenbart ikke finnes noen quick-fix på problemet.

Det er gjort en dårlig prosjektering fra utbyggers side, og det er svært dyrt og krevende å feilsøke i hver leilighet for å lete etter eventuelle ledningsbrudd eller kortslutninger. Det hemmer også arbeidet betydelig at det er flere leiligheter elektrikerne ikke slipper inn i.

Styret har nå bestemt at vi skal vurdere alternative løsninger.

Ett alternativ vi ser på er et system hvor besøkende skanner en QR-kode ved siden av døren for å ringe til den de ønsker å besøke. Med et enkelt klikk på en knapp kan beboer åpne inngangsdøren til bygget.

I første omgang ønsker vi å prøve ut et nytt system i B-oppgangen. Og utvide til øvrige oppganger etter hvert. Vi beklager derfor at dette vil ta ytterligere noe tid.

Dette til orientering.

Med hilsen styret